top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Atias

לאיזה הבדלים לצפות באוניברסיטה בחו"ל?

אם גם אתם, כמונו, צפיתם בסרטי קולג' אמריקאים בילדות, אתם בטח יודעים כבר שחוויית הלמידה שם שונה מאוד מחוויית הלמידה באוניברסיטאות בארץ. גם בכתבה הזו, כמו בלימודים בשפה זרה, למה לצפות? נעזרנו בחברי קהילת סקולרז ישראל ובניסיון שלהם מהתארים מעבר לים. אז מה חשוב לדעת על ההבדלים בין אוניברסיטאות בארץ לאוניברסיטאות בחו"ל?




הרמה האקדמית

אם אתם כאן, זה אומר שאתם מנסים להתקבל למלגות יוקרתיות ולאוניברסיטאות האיכותיות שאליהן הן מכוונות. גם האוניברסיטאות בארץ הן ברמה אקדמית גבוהה, אך תתכוננו לכך שייתכן ותחוו הבדלים בגישה וגם ברמה האקדמית לעומת החוויה הקודמת שלכם


בארץ.

איזה הבדלים? תלוי באוניברסיטה, במדינה בה היא נמצאת, ובתחום הלימודים שלכם. במדעי הרוח כנראה שתצטרכו לקרוא הרבה יותר מאמרים מאשר בתואר במדעים מדויקים. חברי הקהילה בתואר שלישי מציינים שהדוקטורט בחו"ל היה הרבה יותר מאתגר מאשר התארים שלמדו בארץ.


הקפדה על הנהלים

בניגוד לדרישות בחלק מהמוסדות בארץ, בקורסים מעבר לים כנראה תידרשו לקרוא את מאמרי החובה לפני השיעור, ופעמים רבות גם תצטרכו לדון עליהם בכיתה. באופן כללי, מעידים חברי הקהילה שאין עיגולי פינות כמו שאנחנו לפעמים רגילים בישראל. אבל אל דאגה! המרצים מעבר לים משתדלים לדבר בגובה העיניים ובצורה נעימה.

החוויה החברתית

לימודים בארץ זרה יכולים להיות מאוד בודדים. בתארים שניים בדרך כלל יש אוכלוסייה מגוונת של סטודנטים מכל העולם, ובהחלט ייתכן שתתקלו בהבדלי תרבות וגיל. אם הגעתם לתואר השני שלכם כשאתם נושקים לשלושים, אולי תשבו בשיעור לצד סטודנטית בת עשרים וארבע. גם מבחינה כלכלית אתם יכולים להרגיש לבד, המשפחה והחברים הקרובים נמצאים הרחק בארץ. כדאי להיות מוכנים להתחיל הכל מחדש – החל מרכישת חברים ועד בילוי זמן איכות עם עצמכם. אבל אל חשש! במלגות יוקרתיות רבות נוצרת קהילת סטודנטים חזקה ומגובשת, וחלק מהמלגות אפילו מייצרות אירועים חברתיים ומסגרת חברתית כדי שלא תמצאו את עצמכם לבד.

אז מה עושים?

אנחנו ממליצים למצוא סטודנט שכבר לומד באוניברסיטה העתידית שלכם ולנסות להבין ממנו למה לצפות בעיר הספציפית שבה תגורו. זכרו שמדובר בחוויה אינדיבידואלית, וייתכן בהחלט שתחוו חוויה אחרת לגמרי.

חברי הקהילה ממליצים על כמה טיפים משלהם:

  1. כדי להתכונן לרמה הלימודית השונה, בקשו חומר הכנה מהמוסד לפני תחילת התואר.

  2. בקשו חונך או חונכת לתחילת הדרך. יש הרבה מוסדות עם תוכניות חניכה ואין סיבה לפספס את ההזדמנות להכיר את האוניברסיטה דרך אדם שכבר לומד שם. כמובן, לא חייבים להיכנס לתוכנית רשמית, אתם יכולים להציע לסטודנטים ותיקים לשבת אתכם לקפה, או ליצור קשר עם ישראלים שלומדים באוניברסיטה עוד לפני הלימודים. שיחת זום או טלפון יספקו לכם מידע רב מסטודנטים שהיו במקום שלכם לפני זמן לא רב. לא יודעים איך להגיע לסטודנטים האלו? מוזמנים לשאול בקהילת הפייסבוק שלנו.

  3. הכירו את הקהילה היהודית והישראלית בעיר או בקמפוס, אם קיימת כזאת. אתם בהחלט יכולים למצוא חברים חדשים שלומדים אתכם בתואר דרך הקהילה.

  4. האוניברסיטה מתאמצת כדי שיהיה לכם טוב – תיעזרו בה! אם יש לכם בעיה עם חוזה הדירה, יש משרד בקמפוס שיכול לעזור. נסו להבין מה השירותים שהמוסד מספק מעבר לתחום הלימודים.

  5. קראו על העיר שבה תגורו ונסו להבין מראש מה יש לעשות בה, כדי שלא תופתעו כשתגיעו.

יש לכם טיפים נוספים? נשמח לשמוע! שתפו אותנו בקהילת הפייסבוק שלנו.

bottom of page