top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Atias

לימודים בשפה זרה, למה לצפות?

אם אנגלית היא לא שפת האם שלכם (ולפעמים גם אם כן), כנראה שאחד הקשיים שתתקלו בהם במהלך התואר השני בחו"ל הוא הלימודים בשפה זרה. זה לא חייב להיות מאיים כל כך, וכדי לעזור לכם להתגבר על המכשול הקטנטן הזה, דיברנו עם חברי קהילת סקורלז ואספנו בשבילכם את כל מה שחשוב לדעת לפני הטיסה.




אנגלית של לימודים אקדמיים היא שונה

נכון, כולנו לומדים אנגלית מאז כיתה ג', וחלקנו דוברים את השפה ברמה ממש גבוהה ואפילו עם מבטא אמריקאי. ובכל זאת, כמה מחברי הקהילה ביקשו להדגיש את ההבדל בין אנגלית אקדמית לאנגלית מדוברת רגילה. השפה האקדמית מאתגרת יותר, מלאת מושגים מקצועיים מורכבים ובאופן כללי דורשת אוצר מילים שונה מהמוכר לכם. בנוסף, יש קושי בהבעת רעיונות מורכבים בשפה זרה, ואולי תתקלו בזה כשתנסו לנתח עמדה או להגיב לשאלה של הפרופסור. הלימודים בשפה זרה דורשים התאמצות מיוחדת, כי הם כוללים גם את הלימודים עצמם וגם את למידת השפה עצמה.

אבל לא הכל שחור – החברים בקהילה מעידים שתוך שבוע-שבועיים הקושי הגדול נעלם והם התחילו להשתלב בצורה טובה יותר בין חבריהם לספסל הלימודים.

הכנות מקדימות

אוקיי, אז הבנו שבהתחלה עניין השפה המקצועית הולך להיות מאתגר. יש מה לעשות עם זה? התשובה היא כן!

  1. הטיפ העיקרי של חברי הקהילה הוא הכנה מוקדמת, ובמילים אחרות, צרכו את התוכן שלכם באנגלית עוד לפני הטיסה. אם אתם עומדים לצפות בסדרה חדשה, או לקרוא ספר מעניין – עשו זאת באנגלית. חברות הקהילה ממליצות להקשיב לפודקאסטים או לספרי אודיו באנגלית. בחרו נושאים שמרתקים אתכם, כדי להגביר את המוטיבציה ובאמת להקשיב לנאמר.

  2. גם הביטחון בדיבור עצמו חשוב, כיוון שאתם הולכים להשתתף בהרצאות והפרופסורים יצפו מכם להשתתף בדיונים (אם כי חברי הקהילה מעידים שהמרצים מקלים ככל הניתן על סטודנטים דוברי שפה זרה).

  3. יש סטודנטים שלקחו קורסים לחיזוק השפה עוד בארץ, ואם אתם לא בטוחים שהאנגלית שלכם ברמה מאוד גבוהה, שקלו גם את האפשרות הזאת. כאן נציין שכל תהליך ההגשה ללימודים בחו"ל עוזר לחזק את האנגלית - במהלכה תצטרכו לגשת למבחן TOEFL ולכתוב קורות חיים והצהרה אישית באנגלית.

  4. ומה לגבי מונחים מקצועיים? אם אתם עומדים ללמוד תואר שמכיל מושגים מקצועיים (כמו פסיכולוגיה, משפט או רפואה) כדאי להכיר את המושגים הבסיסיים מראש, זה יכול להקל עליכם להבין על מה כולם מדברים.

משאבים בקמפוס, או במילים אחרות – אתם לא לבד גם אחרי הנחיתה

השקעתם מאמצים לחדד את האנגלית לפני הטיסה, ובכל זאת בשיעור הראשון לא הבנתם כלום? לא צריך להיכנס לפאניקה. הרבה מוסדות מפנים משאבים במיוחד לסטודנטים זרים, וכדאי מאוד לבדוק מה האוניברסיטה שלכם מספקת למתקשים בשפה האנגלית, לפעמים אפילו בחינם. למשל, בסטנפורד תוכלו למצוא שיעורי תגבור באנגלית ועזרה בכתיבה אקדמית לסטודנטים זרים, ובמקומות אחרים תוכלו להירשם לקורס קיץ מקדים אם לא עמדתם ברף השפה.



החלק הכיף – יוצרים חברויות בשפה זרה

החלק הכי טוב בלימודים באנגלית זאת האפשרות ליצור חברויות עם אנשים מכל העולם, לא משנה איפה הם נולדו ומי הם, כל עוד הם מדברים באנגלית. זאת ההזדמנות שלכם לחדד את הכישורים החברתיים ולהכיר סטודנטים שגם עבורם האנגלית היא שפה זרה, ואולי יתקלו באותם קשיים כמוכם.

כאן מציינים חברי הקהילה את החשיבות של ראש פתוח ויכולת הכלה. אתם עומדים לפגוש המון אנשים מתרבויות שונות, והעובדה שאתם דוברים באותה שפה לא בהכרח אומרת שאתם מתכוונים לאותו הדבר.

לסיכום, אין מה לחשוש מהלימודים בשפה זרה. הכינו את עצמכם ככל שניתן, וזכרו שבסוף התואר תרוויחו לא רק תעודה, אלא שפה נוספת שבה אתם שולטים ברמה גבוהה מאוד. שווה, לא?


תודה גדולה נתונה לחברי הקהילה המנוסים ששיתפו מסיפורם האישי כדי שהדרך שלכם תהיה קלה יותר.


bottom of page