top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Atias

דרישות סף ומבחני הקבלה לתואר שני בחו"ל

מועמדים רבים מדווחים על שני חששות עיקריים בדרך להגשת מועמדות ללימודים בחו"ל - דרישות הסף של מוסדות הלימודים ומבחני הקבלה השונים. מדובר בחשש הגיוני, הרי לכל אוניברסיטה ומלגה דרישות שונות, וזה בהחלט עלול להיות מבלבל. בכתבה הבאה ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לדרך.



דרישות הסף - איך נדע שאנחנו בכלל עומדים בתנאים?

כמו במוסדות בארץ, יש פערים בדרישות בין מוסדות שונים, ואפילו בין מסלולים בתוך הפקולטות. חשוב להחליט באיזו מדינה אתם רוצים ללמוד. הדרישות בארצות הברית שונות מאוד מהדרישות בסין, למשל.


גם בחירת המלגה הרלוונטית לתואר ולמדינה שמעניינים אתכם חשובה. אם לא חלמתם כל הילדות על תכנית מסוימת באוניברסיטה ספציפית, אנחנו ממליצים להגיש את מועמדותכם למלגות שאתם עומדים בתנאי הקבלה שלהן. שימו לב שיש מלגות שמכוונות למוסד לימודים ספציפי, ואם תבחרו להגיש את מועמדותכם למלגה כזאת, כדאי שתבדקו קודם את דרישות הסף באותו מוסד.

ברגע שסימנתם מלגות שיכולות להיות רלוונטיות לכם, גשו לאתרי הבית של האוניברסיטאות השונות ובדקו בדף של התוכנית או המחלקה מה הדרישות. יש מקומות שבהם תידרשו ליותר מכתבי המלצה, ובמקומות אחרים תידרשו לתואר ראשון בתחום רלוונטי.


אוקיי, בחרנו מוסד לימודים ומלגה, על מה לשים דגש?

בניגוד ללימודים בישראל, תהליך הקבלה לאוניברסיטאות ומלגות בחו"ל הוא תהליך הוליסטי (holistic process), כלומר לא מסתכלים רק על הציונים שלכם, אלא על סיפור החיים שלכם ועל מי אתם כבני אדם. ככל שתצטיירו כאנשים מעניינים ומבטיחים יותר, כך גדלים סיכויי הקבלה שלכם. לכן, חשוב מאוד להשקיע בהצהרה האישית שלכם (personal statement), במכתבי ההמלצה ובסיפור החיים שאתם עתידים לספר.


ומה עם מבחנים? מדובר בחובה לפני קבלה ללימודים?



תלוי בתחום הלימודים ובמדינה שאליה אתם טסים. זהו אחד ההבדלים בין לימודים בארץ ובחו"ל. אולי בארץ המבחנים קובעים הכל, אך בלימודים מעבר לים המבחנים הם רק עוד שלב בדרך. כפי שאנחנו מדגישים, חשוב לדאוג להגשה שלכם גם בהיבט של הציונים, אך גם בהיבטים הרחבים יותר.

מבחני שפה: IELTS או TOEFL

כדי ללמוד לתואר בחו"ל באנגלית, עליכם להוכיח כי כישורי השפה שלכם עומדים ברף הנדרש. זה אולי מרתיע בהנחה שאתם לא דוברי אנגלית כשפת אם, אולם זכרו שעל ספסל הלימודים באוניברסיטאות השונות יושבים רבים כמוכם, ושרף האנגלית הוא אפשרי.


מבחן ה-TOEFL, או בשמו המלא והקליט Test of English as a Foreign Language, הוא המבחן המרכזי שאוניברסיטאות בינלאומיות דורשות עבור סטודנטים זרים המעוניינים ללמוד לתואר בהן. מדובר בעצם במבחן המודד את היכולת של דוברי שפות זרות – למשל עברית – להתנהל באנגלית. ה-TOEFL תקף ביותר מ-11 אלף אוניברסיטאות במעלה מ-190 מדינות, כך שהוא בהחלט הכרחי לקראת הלימודים. מדובר במבחן ממוחשב, הבוחן ארבע מיומנויות שפה אקדמיות חשובות: כתיבה, קריאה, דיבור והקשבה.


ומה לגבי ה-IELTS? ובכן, ניחשתם נכון, גם הפעם מדובר על שם קליט ביותר, International English Language Testing System. למעשה מדובר במבחן שפה די מקביל שמקורו בבריטניה. כמעט כלל האוניברסיטאות יקבלו תוצאות גם של IELTS וגם של TOEFL, כך שאין יתרון כלשהו לאחד מהם.


שימו לב כי כמו הדרישות האחרות, גם רף הציונים במבחני השפה ישתנה בין אוניברסיטה לאוניברסיטה, וחשוב לוודא מהי הדרישה במוסד אליו אתם מגישים מועמדות. קחו זאת ברצינות רבה, אך אל תיכנסו לחרדה: מוסדות רבים מבהירים כי הם בוחנים את מועמדותכם על בסיס כלל הקריטריונים, ואם תוכיחו יכולת שפה 'גבוהה אך לא מספיקה', ייתכן ופשוט תידרשו להשלים קורס קיץ באנגלית מטעם האוניברסיטה.


מבחן GRE - The Graduate Record Examinations

מדובר במבחן קבלה לתארים מתקדמים – שני ושלישי – בעיקר באוניברסיטאות בארצות הברית וקנדה. שימו לב שבמקומות אחרים בעולם (לרבות בריטניה, אירופה וסין) לא דורשים את המבחן, למעט בתארים ספציפיים דוגמת MBA.


ה-GRE הוא מבחן ממוחשב שמודד חשיבה כמותית, אנליטית, מילולית ומיומנויות חשיבה ביקורתית. הוא כולל אלגברה, גיאומטריה, אריתמטיקה ואוצר מילים באנגלית, ורמת השאלות שבו משתנה בהתאם להצלחה בסעיפים הראשונים. גם החשיבות של המבחן משתנה בין מוסדות שונים. ציון עובר יכול לשמש כתנאי קבלה בירוקרטי בלבד או כחלק משמעותי בקבלה שלכם.


בעקבות הקורונה הרבה אוניברסיטאות בארצות הברית התחילו להוריד את המבחן מדרישות הקבלה, וחשוב לבדוק האם אתם צריכים את ה-GRE או לא.

מבחן GMAT - Graduate Management Admission Test

מדובר במבחן קבלה לתואר שני במנהל עסקים בלבד. גם כאן, כמו במבחנים הקודמים, מדובר במבחן ממוחשב שמתאים את עצמו לרמת הנבחן. ה-GMAT מורכב מכתיבת חיבור, חלק מילולי וחלק כמותי. השאלות במבחן הן אמריקאיות ומזכירות את הבחינה הפסיכומטרית.


bottom of page