top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Atias

מכתבי המלצה, כל מה שרציתם לדעת

מכתבי המלצה הם דרישה בסיסית ברוב המלגות ללימודים לתואר שני. בוודאי כבר יצא לכם לבקש מכתב המלצה בעבר מבוס שאהבתם או ממפקד בצבא, אך שימו לב – למכתבי המלצה לאוניברסיטאות ולמלגות ללימודים בחו"ל יש דרישות שונות מהמוכר לכם.




הסוגים השונים

אם הצצתם כבר בעמוד המלגות שלנו, בטח שמתם לב שלכל מלגה יש דרישה שונה של כמות וסוג המכתבים הנדרשים. חשוב לבדוק מה בדיוק דורשת המלגה אליה אתם מגישים לפני היציאה לדרך. יש שני סוגים עיקריים של מכתבי המלצה שאתם עתידים להצטרך.

מכתב המלצה אקדמי

כאן דורשת מכם המלגה המלצה מפרופסור או מרצה שלימד אתכם באקדמיה במהלך התואר הראשון (או תארים נוספים, במידה ויש לכם). מדובר במכתב בקשה פופולרי ברוב המלגות, ולרוב תצטרכו לפחות שלושה מכתבי המלצה אקדמיים. חשוב לזכור שלא משנה כמה מפורסם הפרופסור שיכתוב את ההמלצה, אלא רמת ההיכרות שלו אתכם.

מרצה מפורסם שלא זוכר את הפנים שלכם יכתוב מכתב גנרי לחלוטין, בעוד שמרצה שלמדתם אצלו בכמה שיעורים, עבדתם אצלו כעוזרי הוראה או יצרתם איתו שיח אישי, יכתוב עליכם מכתב מדויק הרבה יותר. זכרו שקוראי המכתבים מעוניינים להכיר אתכם באופן אישי.

נהוג לשאול את המרצה האם הוא מוכן להמליץ עליכם. אם התשובה היא לא, זה מעולה! אל תתעקשו. אתם מעדיפים מרצה שישמח לכתוב עליכם, כיוון שזה מבטיח מכתב חיובי ומוצלח יותר.

מכתב המלצה מקצועי – או עדות אופי

כאן מדובר במכתב המלצה ממנהל שעבדתם בשבילו, אך לא רק. אתם יכולים לבקש מכתב המלצה מהמפקדת שלכם בצבא, או מעמותה שבה התנדבתם. הקפידו לבחור אדם שיכול לכתוב עליכם מזווית לא אקדמית, גם אם הוא עובד בתוך האוניברסיטה.

אוקיי, בחרתי את הממליצים שלי, מה עוד חשוב לזכור?



אתם לא רואים את המכתבים

בניגוד למכתבי המלצה בישראל, המכתבים שיכתבו עליכם הבוס או הפרופסור יעברו ישירות למלגה ולא תזכו לקרוא אותם. לכן, חשוב לבחור אנשים שמכירים אתכם ומעריכים אתכם. אל תבקשו מכתב המלצה מבוסית שלא הסתדרתם איתה, ממפקד בצבא שלא ממש חיבב אתכם או מפרופסור שלא זוכר את השם שלכם. זכרו שהמכתבים אמורים לשקף כמה מצוינים ומוצלחים אתם.


בקשו זמן רב מראש!

תנו לממליצים שלכם לפחות חודש לכתוב את המכתב. זכרו שמדובר באנשים עסוקים, שעושים לכם טובה ולא חייבים להיענות לבקשה שלכם. ככל שתקדימו לבקש, כך יישאר להם זמן רב יותר להקדיש לכתיבת המכתב עצמו. שימו לב! אל תכתבו את שמות הממליצים בטופס ההגשה לפני שביקשתם מהם ווידאתם שהם מסכימים להמליץ עליכם.

ערכו פגישה מקדימה

מכתבי ההמלצה הם חלק מההגשה הכללית שלכם למלגה, שבה אתם מוכרים את הסיפור שלכם – איפה אתם נמצאים עכשיו, לאן אתם רוצים להגיע ואיך המלגה תעזור לכם להגשים את המטרה הזאת. ההצהרות האישיות וקורות החיים שלכם מוגבלים במקום, ולא תוכלו להכניס שם את כל המידע החשוב. כאן עולה החשיבות של מכתבי ההמלצה כזווית נוספת עליכם. עם זאת, לא מומלץ להכווין את הממליצים או לומר להם מה לכתוב.

אז מה עושים? אם הדבר מתאפשר, בקשו מהממליץ לשוחח אתכם כמה דקות בטלפון, ספרו לו על ההתקדמות שלכם מאז שסיימתם ללמוד או לעבוד אצלו, שתפו אותו למה אתם מעוניינים להתקבל לתוכנית ושלחו לו את קורות החיים וההצהרה האישית שכתבתם. כך הוא יוכל להתמקד בנושאים אחרים שאינם מופיעים במסמכים הללו.

אם אתם לא בטוחים לגבי רשימת הממליצים שלכם, או רוצים להתייעץ על הדרך הנכונה לפנות אליהם, אנחנו מחכים לכם בקהילה שלנו בפייסבוק.

bottom of page